Σελ 6
Ἐγὼ δὲ καὶ ἄλλον οἶδα παρά τινος σοφοῦ λόγον ἀκούσας. Ἕλεγε γὰρ ἐκεῖνος͵ μυστικώτερον τὸν περὶ τῆς ἀρχῆς καὶ τοῦ τέλους τῆς τε ζητήσεως καὶ τῆς ἐκζητήσεως λόγον ποιούμενος͵ πρὸς μὲν τὴν ἀρχὴν τετάχθαι φυσικῶς τὴν ζήτησιν͵ πρὸς δὲ τὸ τέλος τὴν ἐκζήτησιν· οὐ γάρ τις φυσικῶς ἐκζητεῖ τὴν ἀρχήν͵ ὥσπερ οὐδὲ ζητεῖ φυσικῶς τὸ τέλος͵ ἀλλὰ τὴν μὲν ἀρχὴν ζητεῖ͵ τὸ δὲ τέλος ἐκζητεῖ. Ἀφ΄ οὗ γάρ͵ ἔφασκεν͵ ἅμα τῷ εἶναι διὰ τῆς παρακοῆς τὴν οἰκείαν ἀρχὴν ὀπίσω ποιήσας ὁ ἄνθρωπος ζητεῖν οὐκ ἠδύνατο τὸ κατόπιν αὐτοῦ γεγενημένον καὶ ἐπειδὴ φυσικῶς ἡ ἀρχὴ περιγράφει τῶν ὑπ΄ αὐτῆς γεγενημένων τὴν κίνησιν͵ εἰκότως προσηγορεύθη καὶ τέλος͵ εἰς ὅπερ͵ ὡς αἰτίαν τῆς τῶν κινουμένων κινήσεως͵ δέχεται πέρας ὁ δρόμος. Ἐκζητῶν οὖν τὸ ἑαυτοῦ τέλος ὁ ἄνθρωπος εἰς τὴν ἀρχὴν καταντᾷ͵ φυσικῶς ἐν τῷ τέλει τυγχάνουσαν· ἧς ἀπολιπὼν τὴν ζήτησιν͵ τὴν αὐτῆς͵ ὡς τέλους φύσει͵ μετῆλθεν ἐκζήτησιν. Οὐ γὰρ ἦν αὐτῆς διαφυγεῖν τὴν περιγραφήν͵ πανταχόθεν αὐτὸν περιϊσταμένην καὶ τὴν αὐτοῦ περιορίζουσαν κίνησιν. Οὐκ ἦν οὖν ζητῆσαι τὴν ἀρχήν͵ ὡς ἔφην͵ ὀπίσω γεγενημένην͵ ἀλλ΄ ἐκζητῆσαι τὸ τέλος ἐμπρὸς ὑπάρχον͵ ἵνα γνῷ διὰ τοῦ τέλους τὴν ἀπολειφθεῖσαν ἀρχήν͵ ἐπειδὴ μὴ ἔγνω τὸ τέλος ἐκ τῆς ἀρχῆς. Καὶ τοῦτο τυχὸν ὁ σοφὸς μυσταγωγῶν Σολομών φησιν· τί τὸ γεγενημένον͵ αὐτὸ τὸ γενησόμενον· καὶ τί τὸ πεποιημένον͵ αὐτὸ τὸ ποιηθησόμενον͵ ὡσανεὶ σαφῶς τὴν ἀρχὴν ἐκ τοῦ τέλους δεικνύς. Οὐκέτι γὰρ μετὰ τὴν παράβασιν δείκνυται τὸ τέλος ἐκ τῆς ἀρχῆς͵ ἀλλ΄ ἡ ἀρχὴ ἐκ τοῦ τέλους͵ οὐδὲ ζητεῖ τις τοὺς τῆς ἀρχῆς λόγους͵ ἀλλ΄ ἐκζητεῖ τοὺς πρὸς τὸ τέλος τοὺς κινουμένους ἀπάγοντας. Εἰ δέ͵ ὅτι πολλαχοῦ τῆς γραφῆς ἡ ζήτησις εἴρηται͵ ὡς τὸ ζήτησον εἰρήνην καὶ δίωξον αὐτήν͵ καὶ ζητεῖτε πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ θεοῦ καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ͵ βεβαίαν οὐχ ἡγεῖται ταύτην ἔννοιαν͵ αὐτόθεν ἔχει νουνεχῶς ἐπισκήπτων τῶν λεχθέντων τὴν πίστωσιν. Εἰπὼν γὰρ ὁ λόγος ζήτησον εἰρήνην καὶ δίωξον αὐτὴν ἐν τῷ τέλει τὴν ἀρχὴν διῶξαι παρενεγύησε καὶ τὴν βασιλείαν͵ ἀρχὴν οὖσαν διὰ τῆς δικαιοσύνης͵ ὡς τέλους τῆς βασιλείας͵ ἐκζητῆσαι παρεκελεύσατο. Βασιλεία γὰρ θεοῦ πρὸ πάσης ἐστὶ δικαιοσύνης͵ μᾶλλον δὲ κυριώτερον εἰπεῖν αὐτοδικαιοσύνη͵ πρὸς ἥν͵ ὡς τέλος͵ ἐπείγεται πᾶσα σπουδαίου κίνησις.
Ἅγιος Mάξιμος : σελίδα περιεχομένων
Μυστικοὶ τῆς Ὀρθοδοξίας : Ἀρχικὴ Σελίδα Περιεχομένων url : www.ellopos.gr/mystics/default.asp
Πρβλ. Ἀποφθέγματα τῶν Πατέρων στὰ Νέα Ἑλληνικά